Πρόγραμμα Δράσης για το  20ο Γυμνάσιο                                     

 ( Διαθέσιμος χρόνος 2 ώρες )

Α) Παιγνίδια λειτουργίας και συγκρότησης ομάδας

  α)  Λέμε το όνομά μας και κάτι που μας αρέσει να κάνουμε στον ελεύθερο χρόνο μας.                                                                                                        (10’)   

  β ) Η θάλασσα των συναισθημάτων :                                                     ( 10’)

Τους ζητάμε να μας πουν διάφορα συναισθήματα θετικά και αρνητικά και ότι συναίσθημα λένε το κολλάμε στο τζάμι. Τα συναισθήματα που δεν λένε τα επισημαίνουμε εμείς.

Κάθε μαθητής γράφει το όνομά του σε μια βαρκούλα και την τοποθετεί δίπλα στο συναίσθημα που νιώθει στο ξεκίνημα του εργαστηρίου.

Αυτή η  δραστηριότητα θα γίνει απευθείας μετά τα ονόματα για να έχουμε το συναίσθημα με το οποίο ήρθαν στο εργαστήρι.

 Β) Παιγνίδια γνωριμίας/ ενεργοποίησης/ σπάσιμο του πάγου:        (10’)   

 α)Κάποιες κινήσεις  σαν αρχή για να « ξεμουδιάσουμε» και να χαλαρώσουμε

 β)το παιχνίδι με δύο στεφάνια

 Σκοπός αυτών των παιχνιδιών είναι το σπάσιμο του πάγου και το δέσιμο της ομάδας.

Γ)Παιχνίδια σε ομάδες.                                                                                (15’)

(Αν έχει καλό καιρό θα γίνουν στην πλατεία)      

Κόμπος

Χωρίζουμε τα παιδιά σε δύο ομάδες Α και Β.  «Δένονται κόμπο» και ένας μαθητής από την Α ομάδα προσπαθεί να λύσει τους μαθητές της Β και το αντίθετο.

https://astopatras.gr/anthropinos-kobos/

Παιχνίδι εμπιστοσύνης

Χωρίζουμε τα παιδιά σε ζευγάρια. Ο ένας έχει δεμένα τα μάτια και ο άλλος βλέπει. Αυτός που βλέπει οδηγεί  τον «τυφλό» σε έναν περίπατο. Σε 5’ αλλάζουν ρόλους. Συζητάμε αυτό που έζησαν.

Στο ρόλο του τυφλού είχατε εμπιστοσύνη στον οδηγό σας; Τι ήταν αυτό που σας έκανε να έχετε εμπιστοσύνη ή αντίθετα τι σας δυσκόλεψε;

Σκοπός αυτών των παιχνιδιών είναι να μάθουν να συνεργάζονται, να βοηθήσουν τα μέλη της ομάδας να γνωρίσουν ο ένας τον άλλο περισσότερο από όσο τους επιτρέπει η δουλειά στην τάξη, να κατανοήσουν το πώς  επηρεάζουν την λειτουργία μας  οι  στερεότυπες αντιλήψεις, να συνειδητοποιήσουν πως  είναι σημαντικό  πρώτα να κατανοούν τα δεδομένα ενός προβλήματος και στη συνέχεια να προχωρούν στη λύση του.

Μ’αρέσει –Δεν μ’αρέσει                                                                                 (15΄)

Τα παιδιά είναι σε κύκλο. Στη μέση υπάρχει μια καρέκλα με ένα μαξιλάρι. 1η φάση

Ο εμψυχωτής ρωτάει τους μαθητές ποιες δραστηριότητες τους αρέσει να κάνουν στον ελεύθερο χρόνο τους. Ανάλογα με το πόσο τους αρέσει ή όχι πλησιάζουν την καρέκλα.

Να τραγουδώ/ να ταξιδεύω/ να ακούω μουσική/να ζωγραφίζω/να συζητάω/ να παίζω μουσική/ να συμμετέχω σε ομάδα εθελοντών/ να κολυμπώ/ να συμμετέχω σε θεατρική ομάδα/ να ασχολούμαι με κατασκευές/ να περιποιούμαι τον κήπο/ να παίζω σκάκι/ να ασχολούμαι με τα ζώα/ να μαγειρεύω/ να κάνω πειράματα/ να γυμνάζομαι/ να επισκέπτομαι μουσεία και εκθέσεις/να χορεύω/να τραγουδώ/ να φωτογραφίζω/ να γράφω/να ακούω τα προβλήματα των άλλων/ να κάνω σκίτσα/να φωτογραφίζω/να διηγούμαι/ να πείθω τους άλλου/ να παίζω σκάκι/ άλλα…

Ο ελεύθερος χρόνος σε αλληλεπίδραση με την σχολική ζωή.

2η φάση

Ο εμψυχωτής ρωτάει τους μαθητές αν τα σχολικά προγράμματα δίνουν την ευκαιρία στους μαθητές να εξασκήσουν τις δραστηριότητες που τους αρέσουν

ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ ( 5 – 10)

Παιχνίδι του 20 ( για το πέρασμα στο 2ο μέρος του προγράμματος)                         (10΄)

Ένα παιχνίδι, που παίζεται σε δυάδες και που με την κατάλληλη «καθοδήγηση» δίνει την ευκαιρία στους μαθητές να κατανοήσουν μια στρατηγική νίκης.

https://astoenallaktiki.gr/?p=7736

Β΄ΜΕΡΟΣ

Α) Παιχνίδι των επαγγελμάτων                                                             ( 20’) 

Φάση 1

Φτιάχνουμε  ταμπελίτσες με τα ονόματα των επαγγελμάτων που θα τις κολλήσουμε στην πλάτη των μαθητών. Οι συμμετέχοντες βλέπουν τα επαγγέλματα των άλλων όχι όμως το δικό τους.

Ζητάμε στους μαθητές να κινηθούν στο χώρο , να δουν τα επαγγέλματα των άλλων και να τους χαιρετούν , καθώς θα περπατούν ελεύθερα και θα διασταυρώνονται , με τον τρόπο που θα χαιρετούσαν κάποιον που πραγματικά θα εξασκούσε αυτό το επάγγελμα στην κοινωνία. ( ίσως και με μια υπερβολή, θεατρικότητα) . Ύστερα τους ζητάμε να μπουν σε μια σειρά «σημαντικότητας» ανάλογα με το πώς ένοιωσαν όταν τους χαιρετούσαν. Παίζουν όλοι: καθηγητές και  εμψυχωτές.

Φάση 2

Ζητάμε να αλλάξουν την θέση, χωρίς να μιλήσουν,  σε κάποιους που νομίζουν πως η κοινωνία τους τοποθετεί σε άλλη θέση.

Φάση 3

Ζητάμε  να βάλουν τα επαγγέλματα, πάλι χωρίς να μιλήσουν , σύμφωνα με την δική τους άποψη.

 (συζήτηση)

Κατά την γνώμη σας ποιος ήταν ο  στόχος αυτής της δραστηριότητας;

Από τι εξαρτάται η αξία του ανθρώπου; Ποια ιδιότητα χαρακτηρίζει έναν άνθρωπο χρήσιμο στην κοινωνία; ( είναι ενεργός πολίτης , έχει  την ιδιότητα του πολίτη (πολιτιότητα) συμμετέχει στα κοινά, νοιάζεται για το περιβάλλον, είναι αλληλέγγυος…)

Βλέπεις να αδικείται ένας συμμαθητής σου. Βλέπεις κάποιον να κακοποιεί ένα ζώο. Κάποιον να κοροϊδεύει έναν μετανάστη, έναν ζητιάνο. Κάποιον να χαράζει ένα δέντρο. Τι κάνεις; 

«Αυτός που δεν μετέχει στην κοινωνία δεν είναι ένας φιλήσυχος πολίτης , αλλά ένας άχρηστος πολίτης» Επιτάφιος Περικλή Θουκυδίδης.

Β) Μια  δραστηριότητα με φωτογραφίες

ΠΡΟΣΩΠΑ                                                                                                      (15΄)

Απλώνουμε στο πάτωμα φωτογραφίες διαφόρων προσώπων.

Προτείνουμε στα παιδιά να διαλέξουν ποιο πρόσωπο επιθυμούν για καθηγητή τους. Ακολούθως   τους ζητάμε να μας εξηγήσουν  με ποιο κριτήριο τον ή την διάλεξαν.

 Τι είναι αυτό που τους αρέσει στο συγκεκριμένο πρόσωπο ή τι χαρακτήρα φαντάζονται ότι έχει.

Τέλος  χωρίζουμε τους μαθητές σε ομάδες και τους ζητάμε με τα πορτραίτα που κρατούν στα χέρια τους να φτιάξουν το σύλλογο των καθηγητών του σχολείου τους. Δηλαδή να αποφασίσουν ποιο πρόσωπο θα διδάσκει  ποιο μάθημα και γιατί. 

Η θάλασσα των συναισθημάτων                                                                    (5’)

Β) ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Τι άρεσε – τι δεν άρεσε στον καθένα ξεχωριστά.

Πιστεύουν ότι μπορούν να γίνουν  αυτές τις δραστηριότητες στην τάξη τους.

Γ) ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ                                                                                               (5-10’)

Όρθιοι , πιανόμαστε από το χέρι, κλείνουμε τα μάτια και ένας από τους εμψυχωτές δίνει ένα μήνυμα με το χέρι στον διπλανό του. Αυτό το μήνυμα πρέπει να περάσει από τον  έναν στον άλλο και να γυρίσει στον εμψυχωτή. Αν δεν πετύχει. Δοκιμάζουμε και δεύτερο.