Δραστηριότητες κορμού

Η ιστορία του κυρίου Tibbs

Ήταν κάποτε ένας γάτος που άκουγε στο όνομα κύριος Tibbs.Ένας εξαίρετος γάτος, δίχως αμφιβολία. Ένας στιλπνός και γκρίζος Σιαμέζος. Ο κύριος Tibbs είχε ζήσει όλη τη ζωή ενός πιστού σπιτόγατου και ήταν περήφανος για τη μακριά θητεία του σαν ποντικοκυνηγός.

Έτσι μπορείτε να φανταστείτε την έκπληξή του, όταν η κυρία του τον πέταξε στον δρόμο μια μέρα. «Λυπάμαι κύριε Tibbs», του είπε «αλλά δεν υπάρχει πια κανένα ποντίκι στο σπίτι, οπότε δε σε χρειαζόμαστε άλλο. Ευχαριστούμε για τη μακριά θητεία σου, αγαπητέ, ήσουν πολύ γλυκός.»

Του έδωσε μία συστατική επιστολή, την τύλιξε στο κολάρο του και του έκλεισε κατάμουτρα την πόρτα. Ο καημενούλης ο κύριος Tibbs! Ένιωθε κατάφορα προδομένος. Είχε ζήσει σ΄ αυτό το σπίτι για επτά χρόνια! Παρ’ όλα αυτά, υπενθύμισε στον εαυτό του, ήταν ένας εξαίρετος γάτος ένας Σιαμέζος και πραγματικά πολύ καλός στο κυνήγι ποντικιών. Σίγουρα θα υπήρχαν άλλοι που θα είχαν ποντίκια και θα ενδιαφέρονταν για ένα μόνιμο γάτο. Έτσι ξεκίνησε να πάει στο σπίτι που βρισκόταν λίγο πιο κάτω από το δικό του.

Μόλις έφτασε βάλθηκε να νιαουρίζει. Ένας γεράκος άνοιξε την πόρτα. Είχε άσπρα μαλλιά και γλυκά μάτια. «Γειά σας», γουργούρισε ο κύριος Tibbs. «Με λένε κύριο Tibbs. Είμαι 7 χρονών και ψάχνω για ένα μόνιμο σπίτι. Είμαι εξαιρετικός ποντικοκυνηγός. Είμαι πιστός και τέλεια εκπαιδευμένος για το σπίτι. Με λίγα λόγια, είμαι ένας μόνιμος γάτος» ¨εγειρε το κεφάλι του στο πλάι με σκέρτσο, δείχνοντας πολύ περήφανος.

«Λυπάμαι», είπε ο γεράκος. « Δε μπορώ να πάρω μόνιμο γάτο».

«Δεν έχετε ποντίκια;» ρώτησε ο κύριος Tibbs.

«Ε πώς, έχω ποντίκια και θα ήθελα πολύ να τα ξεφορτωθώ, αλλά όπως είπα, δε μπορώ να πάρω ένα μόνιμο γάτο.»

Αργότερα την ίδια μέρα, καθώς σκάλιζε κάποια σκουπίδια μαζεύοντας με χίλια βάσανα το βραδινό του, εμφανίστηκε ένας κερμιδόγατος. Άρχισε να σκάβει με μανία τα σκουπίδια, τρέποντας σε φυγή όλα τα ζωντανά πλάσματα που βρίσκονται τριγύρω. Τώρα υπήρχε φαΐ ολόγυρά του. Ο κύριος Tibbs ανασκουμπώθηκε και νιαούρισε απειλητικά. Ποιος νόμιζε πως ήταν ο ξένος προκαλώντας τόση φασαρία; Λες και του ανήκε όλος ο κόσμος.

Ο κεραμιδόγατος πήδηξε στην κορυφή των σκουπιδιών, πάνω από το κεφάλι του κυρίου Tibbs. «Για να δούμε τι έχουμε εδώ;» γουργούρισε με βαθιά φωνή. «Ένας αληθινός κύριος.»

«Ένας μόνιμος γάτος», είπα ο κύριος Tibbs.

Ο κεραμιδόγατος γέλασε. «Ένας μόνιμος γάτος;» Πήδηξε από τον κάδο στο έδαφος. «Ε λοιπόν, υποθέτω πως και εγώ είμαι ένα μόνιμος γάτος. Μόνιμα ανεξάρτητος» και κίνησε βαριεστημένα να φύγει «Θα πάω κάπου αλλού»

«Τι έγινε με την αρχή της πίστης και της αφοσίωσης» είπε ο κύριος Tibbs, σκυθρωπός.

Ο κεραμιδόγατος σταμάτησε. Τον επιθεώρησε. Τον κοίταξε πλαγίως. Περπάτησε γύρω του. «Πώς σε λένε;»

«Κύριο Tibbs», είπε αυτός μαζεύοντας το κουράγιο του.

«Λοιπόν κύριε Tibbs, είσαι ένας εξαίρετος γάτος. Αυτό είναι εύκολο να το κρίνω. Αν θέλεις όμως να επιβιώσεις θα πρέπει να κοιτάξεις και λίγο την άγρια πλευρά των πραγμάτων. Παράτησε αυτή την ιστορία της μονιμότητας. Ακολούθησε με. Θα σου δείξω πώς να κάνεις το πέρασμα.»

Έτσι ο κύριος Tibbs ακολούθησε τον κεραμιδόγατο. Ύστερα από αρκετές εβδομάδες, ήταν έτοιμος να αναζητήσει εργασία για άλλη μία φορά, και πήγε ξανά στο σπίτι του γεράκου. Του είχε «γυαλίσει» ο καναπές στο σαλόνι.

Νιαούρισε στην πόρτα και ο γεράκος άνοιξε. « Γεια σας», γουργούρισε ο κύριος Tibbs. «Με λένε κύριο Tibbs. Καταλαβαίνω πως έχετε πρόβλημα με τα ποντίκια»

«Πράγματι έχω», είπε ο γεράκος. «Θα μου έκανε καλό λίγη παρέα. Αλλά είμαι γέρος ξέρεις. Δε θέλω να ανησυχώ για μια γάτα αν χρειαστεί να μετακομίσω».

«Λοιπόν κύριε» είπε ο κύριος Tibbs, «υπήρξα σπιτόγατος για επτά χρόνια, οπότε είμαι ένας πολύ καλός σύντροφος και έχω και τη συστατική επιστολή για να το αποδείξω. Είμαι επίσης εκπαιδευμένος ποντικοκυνηγός. Και επειδή είμαι τελείως ανεξάρτητος, δε θα έχω κανένα πρόβλημα επιβίωσης, αν χρειαστεί να βγω πάλι έξω στο δρόμο. Επίσης θα ξαναγυρίσω μόνος μου στον δρόμο αν δεν μείνω ευχαριστημένος από το σπίτι σας.»

«Αχ, αγαπητέ μου γάτε», είπε ο γεράκος. «Θα κάνω τα πάντα για να σου δώσω το καλύτερο σπίτι που θα μπορούσες να έχεις». Τον σήκωσε προσεκτικά και τον πήρε μέσα.

Έτσι ο κύριος Tibbs απέκτησε μια εκλεκτή θέση στον καναπέ, το αγαπημένο του φαγητό και πολλά χάδια. Αγάπησε το γεράκο και η αγάπη του ήταν μόνιμη, παρόλο που ποτέ δεν ξέχασε πως δεν ήταν ένας μόνιμος γάτος.

Michelle Tocher, 1995

Η παραπάνω ιστορία μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να επεξεργαστεί η μετάβαση και η αλλαγή στη ζωή αλλά και πιο συγκεκριμένα το θέμα της ανεργίας και η διαχείρισή της.

Στο πλαίσιο του μαθήματος στου ΣΕΠ -Ασφάλεια και υγεία στο χώρο εργασίας της Α΄ τάξης του ΕΠΑΛ μπορεί να χρησιμοποιηθεί η παραπάνω ιστορία στην ενότητα που αφορά την Ανεργία

Μερικές ερωτήσεις που μπορούν να γίνουν για συζήτηση και επεξεργασία της ιστορίας προφορικά αλλά και γραπτά, σε ατομικό και ομαδικό επίπεδο είναι:

  1. Γιατί η κυρία του κ. Tibbs αποφάσισε να τον διώξει από το σπίτι;

  2. Πώς αντέδρασε ο κ. Tibbs στην απόρριψη που βίωσε; Τι συναισθήματα φάνηκε να έχει;

  3. Πώς προσπάθησε να παρουσιάσει τα προσόντα του στον γεράκο που επισκέφτηκε;

  4. Τι συμβολίζει η συνάντηση του κ. Tibbs με τον κεραμιδόγατο;

  5. Πώς η εμπειρία του στο δρόμο βοήθησε τον κ. Tibbs να προσαρμοστεί και να αλλάξει προσέγγιση;

  6. Σκεφτείτε την πράξη της κυρίας του κ. Tibbs να τον διώξει επειδή δεν υπήρχαν πια ποντίκια στο σπίτι. Πώς συνδέεται αυτό με τη σύγχρονη πραγματικότητα της ανεργίας και της απώλειας θέσεων εργασίας λόγω αλλαγών στις ανάγκες της αγοράς;

  7. Ποια χαρακτηριστικά του κ. Tibbs τον βοήθησαν να αντιμετωπίσει τη δύσκολη κατάσταση που βρέθηκε; Πώς θα μπορούσαν να εφαρμοστούν αυτά τα χαρακτηριστικά σε μια πραγματική κατάσταση ανεργίας;

  8. Ο κ. Tibbs αρχικά προσπαθεί να παρουσιάσει τον εαυτό του ως έναν “μόνιμο γάτο”. Πώς αλλάζει η προσέγγισή του όταν αποφασίζει να προβάλλει την ανεξαρτησία του; Ποια μαθήματα μπορούμε να πάρουμε από αυτήν την αλλαγή;

  9. Ποια είναι η διαφορετική οπτική για τη ζωή που ο κεραμιδόγατος προσφέρει στον κ. Tibbs ;.

  10. Αν ήσασταν στη θέση του κ. Tibbs, ποια στρατηγική θα ακολουθούσατε για να βρείτε νέο σπίτι ή εργασία;

  11. Πώς θα μπορούσε η ιστορία του κ. Tibbs να προσαρμοστεί ώστε να αφορά τη σύγχρονη ζωή ενός ανθρώπου που αντιμετωπίζει την ανεργία;

  12. Ποιες δεξιότητες ή χαρακτηριστικά θεωρείτε απαραίτητα για την αντιμετώπιση της ανεργίας στη σημερινή εποχή, και πώς συνδέονται με την ιστορία του κ. Tibbs;

  13. Στο τέλος της ιστορίας, ο κ. Tibbs βρίσκει ένα νέο σπίτι και μια νέα θέση, διατηρώντας όμως την ανεξαρτησία του. Ποιο είναι για εσάς το μήνυμα της ιστορίας;

Ιδέες για δραστηριότητες

«Ο κ. Tibbs αποφασίζει»

  • Στόχοι: Οι μαθητές να:

    • εξερευνήσουν οι μαθητές τις συνέπειες διαφορετικών επιλογών

    • συνειδητοποιήσουν τη σημασία της προσαρμοστικότητας.

  • Δραστηριότητα:

    • Χωρίζουμε τους μαθητές σε ομάδες και τους δίνουμε διαφορετικά “σενάρια επιλογής” που θα μπορούσε να είχε αντιμετωπίσει ο κ. Tibbs (π.χ., να δεχθεί να μείνει στο δρόμο, να επιστρέψει στην κυρία του, να συνεργαστεί με τον κεραμιδόγατο).

    • Κάθε ομάδα καλείται να συζητήσει το ερώτημα «Πώς θα μπορούσε να εξελιχθεί η ζωή του κ. Tibbs αν έκανε τη συγκεκριμένη επιλογή;»

    • Οι ομάδες παρουσιάζουν την ιστορία τους μέσα από ένα σύντομο θεατρικό ή αφήγηση

    • Μετά την παρουσίαση, ακολουθεί συζήτηση για τη σημασία της ευελιξίας και της προσαρμοστικότητας στις αποφάσεις ζωής και καριέρας.

«Mission Possible: Βοηθάμε τον κ. Tibbs να βρει ένα νέο σπίτι»

  • Στόχος: Οι μαθητές να ασκηθούν και να αναπτύξουν δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων και δημιουργικής σκέψης.

  • Δραστηριότητα:

    • Με παιγνιώδη τρόπο χωρίζουμε τους μαθητές σε ομάδες. Τους δίνουμε ως την αποστολή να βοηθήσουν τον κ. Tibbs να βρει ένα νέο σπίτι .

    • Οι μαθητές στις ομάδες τους καλούνται να σκεφτούν τρόπους για να παρουσιάσει ο κ. Tibbs τις ικανότητες και δεξιότητές του, ώστε να πείσει έναν νέο κηδεμόνα να τον φιλοξενήσει.

    • Κάθε ομάδα δημιουργεί μια διαφήμιση ή αφίσα που να περιλαμβάνει τα πλεονεκτήματα του κ. Tibbs (π.χ., «Ο κ. Tibbs: Ο καλύτερος ποντικοκυνηγός της πόλης!»).

    • Οι αφίσες στη συνέχεια παρουσιάζονται στην τάξη και γίνεται ψηφοφορία για την πιο δημιουργική ή πειστική παρουσίαση, εντοπίζοντας τα σημεία- λόγους που το πετυχαίνει

    • Ακολουθεί συζήτηση για τη σημασία της παρουσίασης δεξιοτήτων στον επαγγελματικό χώρο.