Πρόγραμμα για Φοιτητές του Παιδαγωγικού – Δεκέμβρης 2024
( Διαθέσιμος χρόνος 2 ώρες )






Ο ελεύθεροΑ) Παιγνίδια λειτουργίας και συγκρότησης ομάδας
1. Παιγνίδια γνωριμίας/ ενεργοποίησης: (15΄)
α)Κάποιες κινήσεις σαν αρχή για να « ξεμουδιάσουμε» και να χαλαρώσουμε.
β) Λένε το όνομά τους και το συνοδεύουν με μια κίνηση που τους εκφράζει. Επαναλαμβάνουμε όλοι οι άλλοι όνομα και κίνηση.
(Εδώ θα γίνει ένας μικρός σχολιασμός , με μια στοχοθεσία και παραλλαγές του παιχνιδιού)
γ) Παιχνίδι με το στεφάνι . Καθένας λέει από πού είναι και ύστερα το περνάει.
2. Η θάλασσα των συναισθημάτων : (10’)
Λίστα με συναισθήματα σε έτοιμα χαρτάκια κολλημένα στον τοίχο .
Κάθε φοιτητής γράφει το όνομά του σε μια βαρκούλα την οποία φτιάχνει με την καθοδήγησή μας και την τοποθετεί δίπλα στο συναίσθημα που νιώθει στο ξεκίνημα του εργαστηρίου.
Β) Κύριες δραστηριότητες :
1) Ακροστιχίδα (20’)
Οι συμμετέχοντες φτιάχνουν μια ακροστιχίδα με το όνομά τους .
Κατόπιν δημιουργούν ένα μικρό κείμενο με τις λέξεις που διάλεξαν. Με τίτλο : « Η επόμενη μέρα μετά το πτυχίο σου».
Δημιουργούν ομάδες των 5 , διαβάζουν τα κείμενά τους στην ομάδα τους , τα συζητούν, βρίσκουν τα κοινά σημεία και τα ανακοινώνουν στην ολομέλεια.
( Δραστηριότητα γλώσσας/ έκφρασης , δέσιμο ομάδας, μοιράζονται προσωπικά στοιχεία)
2) Παιχνίδι των επαγγελμάτων ( 30’)
Φάση 1
Φτιάχνουμε ταμπελίτσες με τα ονόματα των επαγγελμάτων που θα τις κολλήσουμε στην πλάτη των μαθητών. Οι συμμετέχοντες βλέπουν τα επαγγέλματα των άλλων όχι όμως το δικό τους.
Ζητάμε στους μαθητές να κινηθούν στο χώρο , να δουν τα επαγγέλματα των άλλων και να τους χαιρετούν , καθώς θα περπατούν ελεύθερα και θα διασταυρώνονται , με τον τρόπο που θα χαιρετούσαν κάποιον που πραγματικά θα εξασκούσε αυτό το επάγγελμα στην κοινωνία. ( ίσως και με μια υπερβολή, θεατρικότητα) . Ύστερα τους ζητάμε να μπουν σε μια σειρά «σημαντικότητας» ανάλογα με το πώς ένοιωσαν όταν τους χαιρετούσαν. Παίζουν όλοι: καθηγητές και εμψυχωτές.
Φάση 2
Ζητάμε να αλλάξουν την θέση, χωρίς να μιλήσουν, σε κάποιους που νομίζουν πως η κοινωνία τους τοποθετεί σε άλλη θέση.
Φάση 3
Ζητάμε να βάλουν τα επαγγέλματα, πάλι χωρίς να μιλήσουν , σύμφωνα με την δική τους άποψη.
(συζήτηση) Κατά την γνώμη σας ποιος ήταν ο στόχος αυτής της δραστηριότητας;
Από τι εξαρτάται η αξία του ανθρώπου; Ποια ιδιότητα χαρακτηρίζει έναν άνθρωπο χρήσιμο στην κοινωνία; ( είναι ενεργός πολίτης , έχει την ιδιότητα του πολίτη (πολιτιότητα) συμμετέχει στα κοινά, νοιάζεται για το περιβάλλον, είναι αλληλέγγυος…)
Βλέπεις να αδικείται ένας συμμαθητής σου. Βλέπεις κάποιον να κακοποιεί ένα ζώο. Κάποιον να κοροϊδεύει έναν μετανάστη, έναν ζητιάνο. Κάποιον να χαράζει ένα δέντρο. Τι κάνεις;
«Αυτός που δεν μετέχει στην κοινωνία δεν είναι ένας φιλήσυχος πολίτης , αλλά ένας άχρηστος πολίτης» Επιτάφιος Περικλή Θουκιδίδης
3) “Όλα είναι κύκλος”
Να σχηματίσουν έναν κύκλο. ( 5’)
Η διδασκαλία ξεκινάει με τους φοιτητές να σχηματίζουν έναν κύκλο γύρω από τον εμψυχωτή. Αυτή η δραστηριότητα είναι μια πρώτη επαφή με την έννοια «κύκλος».
Κόμπος (5’)
Θα ακολουθήσει το παιχνίδι “κόμπος”, το οποίο απαιτεί συνεργασία και συντονισμό για την επίλυση του προβλήματος της “λύσης του κόμπου” που δημιουργείται με τα χέρια των φοιτητών. Αυτό θα αναδείξει κυρίως τη σημαντικότητα της συλλογικής δουλειάς και της συνεισφοράς όλων για την επίλυση ενός κοινού προβλήματος.
παιχνίδι με τις καρέκλες. (10’)
Το επόμενο βήμα θα είναι το παιχνίδι με τις καρέκλες στην πλατεία. Οι φοιτητές θα χωριστούν σε δύο ομάδες και θα πάρουν μέρος σε αυτό το παραδοσιακό παιχνίδι. Με αυτή τη δραστηριότητα αντιλαμβάνονται πώς τα στερεότυπα, η λειψή κατανόηση των δεδομένων και η έλλειψη συνεργασίας μπορεί να επηρεάσουν αρνητικά την έκβαση μιας κατάστασης, ενώ συγχρόνως θα κατανοήσουν βαθύτερα την έννοια του κύκλου.
σχεδιασμός κύκλου με κιμωλία (5’)
Ακολούθως θα χωριστούν σε μικρότερες ομάδες και θα τους δοθεί ένα κομμάτι σπάγκος και μία κιμωλία και θα τους ζητηθεί να σχεδιάσουν στο πάτωμα έναν κύκλο. Με αυτή την δραστηριότητα αντιλαμβάνονται την έννοια της ακτίνας του κύκλου ενώ συγχρόνως λειτουργούν ομαδικά.
Δραστηριότητα του κύκλου με το ρυζόχαρτο (10’) Δραστηριότητα του κύκλου με το ρυζόχαρτο, με αυτή τη δραστηριότητα αντιλαμβάνονται βιωματικά όλα όσα αφορούν τον κύκλο μπαίνοντας στην ουσία της Γεωμετρίας και ανακαλύπτοντας παράλληλα τη σημασία της απόδειξης.
Θάλασσα συναισθημάτων (5’)
Γ ) Αξιολόγηση (5’)
Επειδή έχουμε μόνο δύο ώρες ενδεχομένως να μην προλάβουμε να κάνουμε κάποιες δράσεις.
Συμπληρωματικά (αν υπάρξει χρόνος)
- Μέτρηση του ύψους ενός δέντρου από τη σκιά του.
- Παιχνίδι σύνθημα – παρασύνθημα ή γρίφος για να «αποχωρίσουν » από τον χώρο . Για να φύγετε πρέπει να λύσετε τον γρίφο.
- Πύργος του Ανόι.
- Το παιχνίδι του 20.
Δ) ΣΚΟΠΟΣ (10’)
Παιχνίδι σύνθημα – παρασύνθημα ή γρίφος για να «αποχωρίσουν » από τον χώρο
Για να φύγετε πρέπει να λύσετε τον γρίφο.ς χρόνος σε αλληλεπίδραση με την σχολική ζωή.