Έτοιμα προγράμματα
Μαθαίνοντας για τον Αρχιμήδη
Στην παρούσα εργασία, προτείνεται ένα πρωτότυπο εκπαιδευτικό πρόγραμμα εναλλακτικής «γνωριμίας» με τον Αρχιμήδη και εδώ παρατίθεται όπως παρουσιάστηκε σε ένα συνέδριο φυσικών. (Η εφαρμογή του απαιτεί προσαρμογή στα μέσα που διαθέτει ο παρουσιαστής.)
Σε αυτό το video, υπάρχει ένα δίωρο πρόγραμμα που περιέχει και τη δράση που περιγράφεται στο pdf που ακολουθεί.
Η προσέγγιση του υπολογισμού του όγκου της σφαίρας, όπως αρχικά την αντιμετώπισε ο Αρχιμήδης, έγινε στο project μας με γνώμονα τις βασικές μας αρχές:
Αξιοποιήσαμε τις ενεργητικές μεθόδους: Αρχικά με δραστηριότητες που κινητοποιούν το σώμα και στη συνέχεια με χειρισμό αντικειμένων, με κίνηση στην αίθουσα και στην αυλή και με απλές κατασκευές.
Χρησιμοποιήσαμε την ερευνητική δραστηριότητα, που αναπτύχθηκε στο πεδίο του στοχασμού και οδηγήσαμε τους μαθητές στην ανακάλυψη της γνώσης και τη διατύπωση των συμπερασμάτων της έρευνάς τους.
Στηριχτήκαμε στην ομαδική εργασία : Μέσα και έξω από την τάξη με επικοινωνία και σχολιασμό των ρόλων που εμφανίστηκαν και διατύπωση συμπερασμάτων μετά το τέλος κάθε διαδικασίας.
Γενικά το μάθημα έγινε μέσα και έξω από την τάξη με τον δάσκαλο σαν εμψυχωτή και καθοδηγητή, βάζοντας πραγματικά στο κέντρο το μαθητή και τις πραγματικές ανάγκες του.
Υλικά που χρειάζονται:
1. Σπάγκος και κιμωλίες
2. 7 – 8 καρέκλες
3. ένα δοχείο για μια μικρή επίδειξη της άνωσης
4. Μια ζυγαριά και τρία στερεά από το ίδιο υλικό (σφαίρα-κώνος-κύλινδρος, πιθανόν από ξύλο)
5. σφαίρα-κώνος-κύλινδρος, αδειανά στο εσωτερικό τους, ώστε να μπορούμε να τα γεμίσουμε με ρύζι ή άμμο ή κάποιο άλλο υλικό.